Trainersopleiding

Een postmaster trainersopleiding voor je persoonlijke en professionele leiderschapsontwikkeling

Wil jij je na je NLP Master Practitioner met de trainersopleiding verder ontwikkelen in persoonlijk leiderschap en communicatie?
Werk je met mensen in groepen of wil dit gaan doen?
Ben je spreker of geef je presentaties en wil je je effect vergroten?
Ben je leidinggevende of wil je groepen coachen?
Werk je als instructeur of docent en wil je meer in interactie met je studenten/leerlingen zijn?
Ben je trainer of wil je trainer worden?
Heb je wellicht de ambities om NLP trainer te worden?
Of wil je gewoon meer ontspannen en professioneler vanuit je deskundigheid een groep in beweging brengen of met mensen werken?

Dan is onze trainersopleiding misschien interessant voor jou.

Wij hebben de wens om meer mensen te ondersteunen in hun ontwikkeling, zodat zij dat op hun beurt verder doorgeven. Als trainers zien we, dat mensen die veel aandacht hebben besteed aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, de behoefte hebben om zelf uit te gaan dragen waar ze voor staan en om mensen te ondersteunen zich te ontwikkelen.

Naast het leren van een degelijk vak willen wij je ook stimuleren om je eigen thema’s beter te leren kennen en dat je bewustzijn gaat ontwikkelen over je eigen processen en die van anderen.

We willen mensen opleiden die niet alleen voor de groep met passie kunnen vertellen en vanuit hun vak een groep mee kunnen nemen, maar van betekenis kunnen zijn voor leerprocessen en groepsprocessen die plaatsvinden op een diepere laag voor een duurzaam proces en resultaat.

Je ontwikkelingstraject

In dit ontwikkelingstraject leer je – zowel bewust als onbewust – hoe jij de leerstof zo kunt overbrengen dat deelnemers enthousiast worden en zin hebben om met de stof aan de slag te gaan. Je zult met thema’s die er bij jou als (beginnend) trainer spelen, kennis maken. Ook krijg je kennis en inzichten in de structuren en processen die bij je deelnemers spelen.

Het geleerde in de opleiding is toepasbaar in elke willekeurige training, in onderwijssituaties, presentaties, lezingen, teamaansturingen en andere contexten.
Naast een gedegen theoretische basis is er veel ruimte voor je eigen ontwikkeling en het doen! Je gaat dichter bij datgene komen wat jou drijft en leert hoe je dit concreet vorm kunt geven. Je ontwikkelt jouw eigen presenteerstijl en de werkvormen die bij jou het beste passen en waarin jij je wilt ontwikkelen.

Wij willen dat jij de authentieke trainer wordt die jij wil zijn.

Opleidingsinhoud

Het trainersvak

Groepsprocessen

  • Een groep bouwen
  • Veiligheid in de groep creëren
  • Een training voor de groep boeiend maken en houden
  • Omgaan met weerstand
  • Interactie
    • via taal
    • via flap
    • via beamer
  • Omgaan met feedback
  • Vragen
    • De werkelijke behoefte achter een vraag begrijpen en daar professioneel en adequaat op kunnen reageren.
    • Met vragen kunnen spelen en processen stimuleren

Individuele benadering

  • Coaching vaardigheden
  • Coaching door vragen
  • Gespreksopbouw: van huidige situatie naar gewenste situatie
  • Outcome en een traject kunnen bepalen en begeleiding
  • Associatieve technieken
  • Concentratie-technieken voor een individu en voor de groep toe te kunnen passen
  • Veranderings-coaching door vragen in plaats van advies
  • Miltontaal verdieping om processen onbewust te stimuleren
  • Afgestemd feedback geven om leerproces optimaal te ondersteunen
  • Technieken om deelnemer te kunnen stabiliseren
  • Basiskennis over dissociatieve gedragsvormen
  • Elementaire psychopathologische basis voor de trainingscontext

Trainingsontwerp

  • Trainingsopbouw
  • 4-mat leeropbouw
  • Leerinhoud
  • Trainingsstijlen
  • Uptime-Downtime (Energie-management)
  • Bedoeling

Trainingsruimte

  • opzet
  • tijdskader
  • gebruik van plaatsankers (processen onbewust stimuleren)
  • gebruik van tijdlijnen (processen onbewust stimuleren)

Kennis trainersvaardigheden

  • Presenteerstijlen
  • Leerstijlen (hoe leren verschillende deelnemers)
  • Didactische werkvormen kennen en leren toepassen
  • Gebruik van taal (hoe activeer ik bewust en onbewust leerprocessen en veranderingen)
  • Gebruik van Metaforen als leerinstrument
  • Gebruik van je stem
  • Gebruik van je lichaam
  • Je eigen presenteerstijl vinden die bij jou past en jouw boodschap ondersteunt
  • Grotere flexibiliteit ontwikkelen
  • De leerstof presenteren dat het boeiend wordt en blijft
  • Interne logica opwekken
  • Motivatie laten ontstaan en vergroten
  • Vaart en diepgang in de training krijgen en de ecologie waarborgen
  • Activerende werkvormen zelf ontwikkelen en begeleiden
  • Met meer zelfvertrouwen voor de groep staan

Ik als mens en trainer

Aannames

  • Vooronderstellingen leven
  • Overdracht en Tegenoverdracht
    (de eigen projectiepatronen leren kennen en niet het leerproces van de deelnemer belemmeren)

    1. mijn angst
    2. mijn verlangen
    3. mijn bewustzijn
    4. mijn professionaliteit
  • De eigen overtuigingen en oordelen (mijn identificaties)
  • Trainen vanuit Fair witness
  • Rolmodel teach what you preach
  • Van instructeur/docent naar trainerschap voor meer betrokkenheid en zin in leren

Waarom

  • Wat voor een trainer wil ik zijn ?
  • Hoe wil ik trainen ?: sprekend, instruerend, dienend, participerend
  • Wie ben ik als mens, als trainer?

Vergroting van bewustzijn

In de Flow leven en trainen (beoefenen)

  • Spelen met je adem
  • Spelen met je stem
  • Lichaam als instrument: gewaarwording en oefeningen
  • Eigen gevoelsleven leren begrijpen en authentiek kunnen trainen
  • Vanuit aanwezigheid en stilte: leven, trainen, werken.
  • Present zijn voorbij het denken (presence)
  • Omgaan met je energiehuishouding
  • Spelen met je eigen energie en de groep
  • Trainen vanuit aandacht, loslaten en er kunnen zijn
  • Met meer zelfvertrouwen voor de groep staan

Theorie o.a.:

  • Theorie U – Otto Scharmer
  • Fix mind Growths mind – Carol Dweck
  • De nieuwe aarde – Eckhart Tolle
  • Happy teachers – Tich Nath Hanh
  • Moeiteloos leven – Jan Bommerez
  • Spiral dynamics – D.E. Beck & C.C. Cowan

Inspiratiebronnen

  • NLP
  • Mindfulness
  • Lichaamsgerichte bronnen
  • Leer- en onderwijstheorieën
  • Motivatietheorieën
  • Neurowetenschappelijke bronnen
  • Gedrag en Hersenen: Hoe werkt verandering en van stress naar leren
  • De invloed van neuronen en neurotransmitter als er geleerd wordt

Praktische informatie

Het tarief voor de trainersopleiding van € 3267,- is vrijgesteld van btw en is in 2018 (gedeeltelijk) nog als studiekosten aftrekbaar.

Instroom:

Voor alle NLP Masters die bij Instituut Menz zijn afgestudeerd, bestaat de mogelijkheid om zich in te schrijven voor deze opleiding.
Voor NVNLP erkende NLP Masters die buiten Instituut Menz zijn afgestudeerd, bestaat de mogelijkheid om middels een intakegesprek te verkennen of een optie genomen kan worden.

Als je meer informatie wenst, neem gerust telefonisch contact met ons op via het nummer 026-376 45 33, e-mail info@instituutmenz.nl of via het aanmeldformulier.

Vervolgopleiding:

Na het afronden van deze trainersopleiding kun jij je inschrijven voor het NLP trainers certificeringstraject om als internationaal erkende NLP trainer opgeleid en gecertificeerd te worden.
Informatie over het NLP trainer certificerings-traject zal begin 2019 volgen.