Zorg voor meer dopamine en voor meer geluk

Zorg voor meer dopamine en voor meer geluk

Zorg voor meer dopamine en voor meer geluk

Dopamine is een stof die onze hersenen aanmaken om ons te belonen en zorgt ervoor dat we ons beter voelen. Deze stof wordt aangemaakt tijdens activiteiten als sport, eten en seks. Wanneer je lichaam niet genoeg dopamine aanmaakt, zul je je sneller depressief voelen en minder energie hebben. Dopamine is dus een erg belangrijke stof en draagt bij aan hoe gelukkig we ons voelen.

Kies voor tyrosine

Bepaalde voedingsstoffen helpen bij het aanmaken van dopamine. Zo zijn er producten die rijk zijn aan tyrosine. Dit is een stofje die nodig is om dopamine aan te kunnen maken. Na een aantal ingewikkelde processen in het lichaam wordt vanuit tyrosine dopaminecellen aangemaakt. Producten als sojaproducten, vis, vlees, zuivel, bananen, noten en avocado’s zijn rijk aan tyrosine.

Naast tyrosine zijn ook antioxidanten van groot belang voor het aanmaken van dopamine. Antioxidanten helpen bij het beschermen van de dopaminecellen. Antioxidanten kun je onder andere vinden in verschillende bladgroente, noten, pitten, bloemkool, mandarijnen en paprika’s.

Inactief én actief

Voeding is niet het enige middel om te zorgen voor meer dopamine in je lichaam. Voldoende nachtrust is hierbij ook van groot belang. Je lichaam maakt in slaap namelijk bijna geen gebruik van de beschikbare dopamine in het lichaam. Hierdoor zul je bij voldoende nachtrust over meer dopaminecellen beschikken tijdens de uren die je wakker bent.

Het aanmaken van dopamine kun je ook verhogen door te gaan sporten. Elke dag een half uur lichte beweging kan al een groot effect hebben in de aanmaak van dit gelukstofje.

Kom tot rust

Als je regelmatig mediteert, heb je wellicht al gemerkt dat je je gelukkiger voelt. Dit komt omdat meditatie ook een positief effect heeft op de productie van dopamine. Een minder bekende methode die hier ook aan kan bijdragen, is het afwisselend nemen van koude en warme douches. Je zult hiermee niet alleen zorgen meer dopaminecellen in het lichaam en een gelukkiger gevoel, maar ook voor een betere huid, bloedcirculatie en immuunsysteem.

Helaas zijn de bovenstaande tips niet de oplossing voor iedereen om genoeg dopamine aan te maken. Wanneer je met bepaalde mentale problemen kampt is het namelijk moeilijker voor het lichaam om voldoende dopaminecellen aan te maken. Wanneer dit het geval is kan je huisarts je doorverwijzen of een middel voorschrijven om je dopamine aanmaak te verhogen.

 

Artikel uit “The Optimist” van 6 maart 2018